Nem Telefon | Telefoner til ældre og handicappede

Fastnet og mobil telefoner til ældre og handicappede

Artikler

Enkle mobiltelefoner VS SmartPhones

Enkle mobiltelefoner er beviset på, at mobiltelefonteknologien udvikler sig konstant –  Altså også de brugervenlige mobiltelefoner.

I et tidligere indlæg skrev jeg om de nye Doro mobiltelefoner fra Doros 500 serie. Som jeg nævnte i det omtalte blogindlæg, så er alle brugervenlige funktioner blevet forbedret i Doro 510 mobiltelefonen og de andre Doro mobiltelefoner. Og det er jo netop det, der kendetegner markedet for mobiltelefoner i dag. På den ene side er der efterspørgsel på enkle mobiltelefoner, der bare skal bruges til at ringe op, og på den anden side er der en rivende udvikling i gang inden for Smartphones – der bare kan mere og mere.

Enkelhed og brugervenlighed vs. Mediekonvergensens smarte funktioner

Det der kendetegner enkle og brugervenlige mobiltelefoner er, udover brugervenligheden, at der enten ikke er nogle unødvendige funktioner, eller også kan man vælge dem fra. På den måde får man en telefon, der er skræddersyet til sit eget behov. På den anden side har vi de alt om sig gribende smartphones – hvad enten det er android, Iphone eller noget helt tredje, så er tendensen, at det er en stigende mediekonvergens, der hersker. Det vil sige, at flere og flere medieteknologier samt mere og mere indhold bliver samlet i en enhed.

Med sin smartphone kan man gå på nettet, hører musik, læse samtlige nyhedsmediers hjemmesider, se filmklip og hente applikationer om alt fra dit til dat – Jeg kunne sikkert fortsætte med, hvad man som SmartPhone-bruger kan bruge en smartphone til. En helt anden ting er også, at det er blevet lettere for virksomheder at komme i kontakt med sine kunder via QR-koder, der bare skal scannes med mobiltelefone og vupti – så kan man se spændende reklamefilm med alt fra letpåklædte damer til film om at rede isbjørne, der skal brande en virksomhed som miljøbevidst eller andet. Grænserne for hvad man kan med sin mobiltelefon eller smartphone er uendelige.

Spørgsmålet er, om det nu også er nødvendigt med alle de ekstra funktioner, der bliver puttet i en Smartphone. Selvom der ifølge Danmarks er en Smartphone i hver tredje danske familie, så viser en undersøgelse foretaget af TDC, at der er mange, som ikke ved, hvad de skal bruge deres Smartphone til.

Undersøgelsen viser også, at 10% af alle Smartphone brugere aldrig går på nettet med deres Smartphone, 25% bruger aldrig applikationerne – Ifølge TDC er det især de ældre Smartphone bruger, der ikke har taget de ekstra funktioner til sig. Hos TDC Mener man derfor at ældre skal have hjælp til at komme i gang med at bruge SmartPhones. Det er ikke for at være Rasmus modsat, men hvorfor skal ældre hjælpes i gang med at bruge Smartpone med funktioner, som de alligevel ikke mener, de har brug for? Var det ikke bedre om TDC i stedet slog et slag for enkle og brugervenlige mobiltelefoner?