Nem Telefon | Telefoner til ældre og handicappede

Fastnet og mobil telefoner til ældre og handicappede

Blog om telefoner til ældre | fastnettelefoner | telefoni

Kirk Delta S3+ forstærkertelefon med teleslynge

Kirk Delta S3+ er en forstærkertelefon i klassisk design.
Kirk Delta S3+ forstærkertelefon fungerer på samme måde som en Kirk Delta S3, men med ekstra lyd forstærkning i såvel telefonrøret og ved medhør. Kirk Delta S3+ forstærkertelefon har desuden teleslynge i telefonrøret, hvilket gør Kirk Delta S3 forstærkertelefon velegnet til personer som bruger høreapparat. For at høreapparatet kan opfange teleslynge signalet, skal høreapparatet sættes i ”T” position. Når høreapparatet er sat i ”T” position, er høreapparatets telespolemodtager tilkoblet og mikrofonen er frakoblet.  Ved at høreapparatet frakobler mikrofonen, mindskes baggrundsstøjen i høreapparatet og lyden er dermed meget lettere at hører.
Forstærkertelefonen Kirk Delta har flere praktiske funktioner b. la telefonbog med 100 kontaktpersoner, vis nummer med hukommelse for de sidste 100 modtagne kald, hvor telefon nummer og opkald tidspunktet  vises. 
Forstærkertelefonen kan anvendes sammen med hovedsæt. Du kan besvare opkald og ringe op uden at løfte telefonrøret. Du har mulighed for at telefonerer samtidig med at du har begge hænder fri. Med hovedsæt tilsluttet, kan du kan ringe fra Kirk Delta S3+ forstærkertelefon uden at løfte røret.
Forstærkertelefonen Kirk Delta S3+ har 10 kortvalgstaster, hvor du kan ringe til 10 personer med ét tryk.
Forstærkertelefon fra KIRK har to alarmer, en daglig alarm som gentages hver dag og variabel alarm som ikke gentages.

Find den rette fastnettelefon med nummerviser

Markedet for fastnettelefoni er i hastig ændring. Der er et par overvejelser du skal gøre dig, før du køber en fastnettelefon. I samme omgang kan du tage alle dine telefonibehov op til overvejelse og vurdere, hvilken løsning, der passer dig bedst. I denne artikel ser vi nærmere på fastnettelefoner samt fordele og ulemper ved at skifte til mobiltelefoni.
En fastnettelefon til ældre skal opfylde flere krav. Blandt kravene er, at telefonens forside skal være udstyret med store, tydelige knapper, mens skærmdisplayet kun skal indeholde relevante og letlæselige informationer.
Kort sagt skal brugervenlighed og enkelthed være i højsædet, mens fokus er telefonens vigtigste funktion: Indgående og udgående opkald.
Lyden spiller også en stor rolle. Faktorer som lydkvalitet og lydstyrke bør være i højsædet, når den bedste fastnettelefon til ældre skal findes. De fleste ældre oplever, at hørelsen bliver dårligere med tiden, og derfor er det vigtigt, at lydstyrken let kan justeres til et passende niveau.
Det er vigtigt den fastnettelefon du vælger er udstyret med en nummerviser. En fastnettelefon med nummerviser skaber en stor tryghedsfornemmelse, da alle indgående opkald kan identificeres, med undtagelse af opkald fra telefoner, hvor vis nummer er slået fra. Du ved med andre ord altid hvem der ringer.

Mobiltelefon eller fastnettelefon
De seneste år har flere og flere ældre udskiftet deres fastnettelefoner med mobiltelefoner. Der er dog en række overvejelser du skal gøre dig, før du skifter din fastnettelefon ud med en mobiltelefon.
Først bør du undersøge, om der er tilstrækkelig mobildækning i dit område. Hvis dækningen ikke er tilstrækkelig, eller ustabil, bør du klart vælge en fastnettelefon. Mange oplever også, at kvaliteten ofte er bedre med en fastnettelefon, i forhold til en mobiltelefon.
Du bør også sammenholde prisen på dit nuværende fastnetabonnement med de udgifter, der er forbundet med et mobilabonnement. Det er klart, at man ikke bare skal skifte for at skifte, men at der både skal være økonomiske og praktiske fordele ved et skift.
Hvis du mener din nuværende fastnetløsning fungerer meget godt, så er der heller ingen grund til at skifte. Rigtig mange ældre foretrækker stadig fastnettelefonen, fordi man altid ved hvor den er, og fordi den virker, når mobiltelefonen går i stykker.

Udvalget af fastnettelefoner er stort, sådan vælger du den rigtige fastnettelefon

Mange af os har fastnettelefoner, og vi har vores fastnettelefoner placeret rundt omkring i hjemmet, så det at tage fastnettelefonen ikke er noget problem. Men fastnettelefoner har desværre også en vis holdbarhed, nogle fastnettelefoner sætter med tiden ud af drift, også selvom at disse fastnettelefoner har været i hjemmet i rigtig mange år. Telefon nummeret som vores fastnettelefoner har været der altid. Det er ligesom at klippe navlestrengen, hvis vi opsiger vores abonnement til vores fastnettelefoner. Men det behøves vi heller ikke, for der er så mange nye fastnettelefoner på det danske marked. Det er bare et spørgsmål om hvordan den eller de nye fastnettelefoner man gerne vil erhverve til sit hjem skal se ud.  Hvordan skal den/de være designet? eller er man kommet lidt længere i sit liv, hvor fastnettelefoner kræver lidt andet end det man har haft i mange år, men hvor designet også skal være i højsæde. Hvad skal vi så tænke på, når den eller de nye fastnettelefoner skal vælges? Først og fremmest skal designet,som farver, enkeltheden og detaljer samt finesser være tilstede. Dernæst skal vore fastnettelefoner kunne leve op til vore forventninger, her er tale om en lydstyrke som kan høres og et display som kan ses og ikke mindst et tastatur som der kan trykkes på uden hele tiden at taste forkert. Det handler helt enkelt om at finde den rigtige løsning, så dagligdagens telefoni ikke længere er et handicap, men ”bare” en løsning som er naturlig og yderst brugervenlig i brug. Fastnettelefoner findes til alle, uanset deres behov.

Smart telefon til handicappede

Også familie, venner og hjælpere nyder godt af øget kontakt og tryghed
med ”Easy5 telefon”, mobiltelefonsløsningen for bevægelseshæmmede.

Martin på 14 er spastiker og meget svagsynet, og dermed er Martin meget afhængig af hjælp fra andre. Martin har som andre normalt fungerende unge, også behov for at kunne gøre tingene lige når det passer ham. Og gøre det ”selv, personligt og helt alene”. Og det gør han så! I dag ringer Martin selv til familien, hjælperne og ikke mindst til sine venner. Før var dette ikke en selvfølge at Martin selv kunne bruge en telefon. Men med sin nye Easy5 mobil telefon er hans liv bogstaveligt talt blevet mere ”easy”.

Easy5 mobil telefon ér ganske enkelt nem at betjene. Easy5 mobil telefon har store, funktionelle og synlige taster til fem valgte personer, direkte kald til 112 og et instruktivt lyd- og lysdesign, er blandt de kvaliteter som Easy5 mobil telefonen har, og tilsammen giver det bedre trivsel og kommunikation for den handicappede. Brugere såvel som pårørende, venner og hjælpere oplever også en øget tryghed med Easy5 mobil telefon.

-Det er betryggende for familien og netværket omkring Martin, at have mulighed for at komme i kontakt med Martin, når han ikke er ”hjemme”, fortæller hans aflastningsfamilie, som har fulgt hans udvikling i 13 år og kan se, at Easy5 mobil telefonen åbner nye muligheder for ham. Allerede nu har Martins Easy5 mobil telefon betydet forbedret livskvalitet og øget selvværd.

Easy5 mobil telefon bruges også af mange ældre mennesker, hvor kommunen har givet afslag på et nødkaldeanlæg. Denne telefon har øget trygheden hos mange, da Easy5 mobil telefon virker overalt også når hjemmet forlades. 

Easy5 mobil telefon er også den perfekte mobil telefon til ældre mennesker og mindre børn.    

easy5 mobil telefon til ældre og handicappede

Nødkald fra ældre mennesker via en enkel telefon med tryghedsalarm

Nødkald fra ældre via en enkel telefon, en mobiltelefon eller fastnet telefon med nødkald.

Mange ældre som bor alene efterspørger en nødkald løsning til hurtigt og nemt at tilkalde hjælp hvis behovet opstår. Mange ælder og deres pårørende er bekymrede over hvis den ældre falder og har svært ved at komme op at stå igen, og vil derfor gerne anskaffe et nødkald også kaldet tryghedsalarm som via mobil nettet eller fastnettet foretager et nødkald. Kommunerne landet over stiller nødkald til rådighed for de borgere som vurderes at have et tilstrækkeligt behov for nødkald. Antallet af ældre som kunne tænke sig et nødkald er dog langt større end det antal nødkald som kommunerne råder over, derfor søger mange en alternativ telefoni løsninger. Der findes forskellige telefoni løsninger, mobiltelefoner og fastnet telefoner som har nødkald funktion. Disse løsninger er ikke dedikeret til nødkald, men nødkald er en ekstra funktion som er nem at aktiverer, og det øger trygheden.
Hvad skal du så være opmærksom på når du vælger telefonisk nødkald løsning?
Jeg vil anbefale at du overvejer fem punkter inden du køber et nødkald:
1. Hvem besvarer dit nødkald?
2. Kan dit nødkald ende på en telefonsvarer, så nødkaldet aldrig når frem?
3. Skal dit nødkald udelukkende anvendes i hjemmet, eller skal det virke overalt?
4. Hvor nemt kan dit nødkald aktiveres?
5. Kan en enkel telefon løse behovet?

For mange er det tilstrækkeligt at deres nødkald bliver besvaret af en nabo, pårørende eller af hjemmeplejen, som via deres telefon modtager et telefonopkald eller en nødkald sms. Der findes forskellige løsninger som kan sende nødkald til én person og andre hvor der kan vælges op til 30 nødkald telefonnumre. For de fleste vil 3-5 modtagere være tilstrækkeligt.

Nogle telefoner som kan sende nødkald er intelligente og stopper først med at stoppe nødkald, når modtageren har kvittereret for dit nødkald, mens andre telefoner stopper med nødkald når modparten løfter af. Og netop her er en problemstilling som du bør være opmærksom på, fordi sådan et nødkald vil kunne ende på en telefonsvarer, og derfor ikke nå frem til modtageren

Skal dette nødkald udelukkende bruges i hjemmet er en fastnet telefon med fjernbetjent nødkald funktion en oplagt mulighed. Telefonen ringer videre til næste person hvis der ikke kvitteres med ved at trykke ”0”. En af fordelene ved en fastnet telefon med nødkald er at du slipper for at oplade telefonen. Batteriet i fjernbetjeningen holder typisk i årevis. Hvis du søger en fastnet telefon med nødkald, vil jeg anbefale at du ser nærmere på Super Bravo fastnet telefon med nødkald fra Italienske Brondi, som er en prisbillig løsning til lige under 1000,-

Skal dit nødkald derimod virke overalt, så du frit kan bevæge dig rundt ude, findes der flere mobiltelefoner med nødkald. På BIG EASY mobiltelefonen kan du vælge tre modtagere af nødkalds sms som nemt aktiveres med et langt tryk på en stor tast på forsiden af telefonen. Når modtageren af din nødkald sms’en ringer tilbage til BIG EASY besvarer mobiltelefonen selv kaldet, og den store højttaler bag på telefonen aktiveres og mobiltelefonen taler med høj lyd, så samtalen sker uden at BIG EASY mobiltelefonen aktiveres yderligere. BIG EASY mobiltelefonen er udviklet til ældre med nedsat syn, hørelse og motorik, og mobiltelefonen har ekstra store oplyste taster, ekstra store tal i display og indbygget teleslynge. BIG EASY mobiltelefonen koster 3495,- og er uden abonnement

En anden løsning er emporiaLIFEplus mobiltelefonen som har en nødkald funktion som aktiveres på en stor knap bag på telefonen, som er undersænket for at undgå fejlkald. Når nødkaldet på mobiltelefonen aktiveres, ringer mobiltelefonen til  5 valgte personer, og der skal trykkes ”0” for at modtage nødkaldet og stoppe rundringningen. EmporiaLIFEplus har store taster og stor tydelig skrift på orange display, hvilket er velegnet for svagsynede. EmporiaLIFEplus mobiltelefonen koster 1995,- og er uden abonnement.

Har du kun behov for at ringe op til 5 valgte personer, kan den nemme mobiltelefon Easy5 løse opgaven. Easy5 er den nemmerste mobiltelefon og kan udelukkende ringe til 5 personer og nødkald 112. Kommer kaldet ikke igennem, ringer du bare til den næste. Easy5 mobiltelefonen har indbygget nødkald som aktiveres med et langt tryk på en stor tast foran på mobiltelefonen. Easy5 mobiltelefon til ældre koster 1499,- og er uden abonnement.